Julekalender 2025
Jeg tror det er en hogshead og en ældre whisky
Mere duftnoter: Brun farin, sødme, engelsk julekage eller sådan lidt pudding a la sticky toffee.Den smager lidt som whisky stave dufter
Jeg tror det er en eller anden speysider, så gættet går på Glenlivet, det er jo Dennis, 25yo og 56%
Rating 88/100
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Please Log på or Create an account to join the conversation.
Næse
Dejlig afdæmpet sødme, lidt karamelagtig på den der klassiske gammel vellagret agtige måde.
Smag/Finish
Brændt karamel, sødme, lidt citrus indover karamellen.
Jeg kan godt lide den her, det er ikke så mange noter jeg finder i den, men det er gode noter alle sammen.
Gæt
Et eller andet Highland tror jeg.
Balblair
20år
52%
88 point
Måske jeg sku ha gættet Glenlivet, nu hvor det er Dennis's dag. Men det gjorde jeg jo sidste gang
Den bedste dram er den næste dram!
Jeg er godt nok glad for at i kan fortælle mig hvad i drikker, for jeg ved det ikke helt
Dagens dram er en fad styrke blend, så altså ingen alder og ikke et rigtigt destilleri, så godkendte svar kunne være Cardhu, Clynelish, Benrinnes og noget Caol Ila whisky lige til at runde den af, alderen er formentlig over 25år eller deromkring.
Johnnie Walker blue label - The Cask Edition 55.8%.
Jeg er lidt usikker på hvornår den jeg har er aftappet, men jeg tror det et nogle år siden.
Dennis Lund
Attachments:
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
- Thank you received: 8
18. december
Duft: Julenødder og delikat sherry. Appelsin og nelliker. Mælkechokolade, shortbread, fudge og mine favoritter - jødekagerne. Der er også tørrede blomster i et gammelt klædeskab.
Smag: Okay!! Anis og vådt pap, fennikel og både pistacie- og hasselnødder. Anderledes end duften. Krydret fad. Træet er mørkt og antikt og vidner om en vis alder. Diverse typer peber står ligeledes frem.
Gæt: Ben Nevis, 25 år, 49%
87/100
Mvh Lars
N. Fersken og abrikos, kandis sukker, river lidt i næsen, træ, lidt spray maling, noget blomster duft, kunne godt have en vin finish, der kommer noget marcipan frem efter noget tid, dufter som en whisky med lidt alder.
S. Smager dejlig sød, masser af frugt med vanilje, noget fad styrke, tror også den har lidt alder, har noget smør syre i eftersmagen, tror gættet falder på en bunna denne gang.
16år
58%
85/100
Dennis Lund
Mums, hold op den dufter godt, ristet brød, pære på dåse, den næse kunne jeg godt blive forfalden til, eye closer, mmmm munden løber i vand, nøj den er lækker, godt med alder, ikke så stærk men sikkert naturligt at den er havnet der 52% min første tanke er Bunna, der er noget støvet over den, 25y, denne dram er lige mig
Ja tak!
Glasset er nu tomt men jeg sidder stadigt og smasker højlydt
> Lading <
Duften er friske grønne frugter, vanille og træ i en harmonisk blanding
Jeg finder en anelse røg i smagen. Den er ret tør med en del træ af den gode slags.
Bag alt tørheden finder jeg lidt søde ferskner. Jeg har før fundet samme tørhed i gamle Ardbeg og gamle Caol Ila.
Men ligeså langsomt bevæger jeg mig henimod noget Bowmore, Der er lidt af den klassike Bowmore frugtighed
Destilleri: Bowmore
Alder 25yo
ABV 55%
Rating 90/100
Næse
Abrikos, kanel, karamel/lys sirup
Smag/finish
Mildere end næsen antyder til at starte med, der er nogen behagelige ledt prikkende citrus noter, nogen abrikos karamel noget også.
til at slutte med kommer der noget honning også.
Det ku snildt være en Balvenie, med de der honing noter
Ex bourbon, måske med en finish.
87 point
Balvenie
17år
54%
Attachments:
Desværre kun på procenterne.....
Er den der Hazelburn med for 3 gang ?
Den er ret meget i samme stil, men jeg fornemmer lidt forskelle.
Der er lidt mere gummi og lidt mindre træ, men stadig en del træ.
Egentlig en ret letdrikkelig whisky, selvom der er en masse stærke intense smage.
Der er også et eller andet bag alt det hele der grænser lidt til fwp (blomster)
Den er lidt henad nogle Billy Walker Benriach og Glendronach jeg smagte for en del år siden
Destilleri: Benriach
ABV: 53%
Alder 14yo
Rating 87/100
Lækker sherryfad igen, overvejer om jeg skal kopierer nogle af de tidligere noter..
Dufter skøn og smager bedre. En smule vinøs på næsen, farin, lidt landbrug, gærret halm..
Sødme i smagen, en smule brændt sukker, finder ikke rigtig noget svovl.
Den har det her lethed til sidst og det har vi jo oplevet et par gange med Hazelburn.
Lidt sjovt hvis det kommer en 3. gang. men tror nu det er noget andet.
Det kunne sagtens være noget GlenAllachie, BenRiach, en HP måske?
Smager piv godt!
Destilleri: Glengoyne
Alder: 21yo
Alc: 52%
Point: 90
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Sherry, ren i stilen, klassisk, diesel, lav styrke, træ, tobak, letdrikkelig på trods af markant sherry, old School, lidt alder på, tændstikker, første tanke er Glenfarclas men sådan et navn kan man jo næsten heller ikke komme helt uden om på sådan en type dram her,
Flot dram, 90p, virker bekendt, Farclas 20y på 43%
> Lading <
N. Brun sukker og svesker, gammel træmøbler, nødder, karamel, første gang næsen var i glasset tænkte jeg Bourbon, nu ved jeg ikke helt, der er noget sød bekendt over duften, men kan ikke helt finde frem til hvad det er, men den dufter nu meget godt.
S. Parfumeret, peber, karamel igen på smagen, mørke frugter, masser af træ, nærmest lidt bitter, smager gammel, lidt mere sikker på en malt whisky nu hvor jeg smager på den, helt blank på destilleriet men tror vi er i Speyside, gætter på en gammel Glenfarclas på Bourbon fad
25+år
50%
92/100
Dennis Lund
Næse
Man får næsten lyst til at tjekke den op imod Hazelburn'en bare for at se om det er alle gode gange tre.
Farven og duften passer i hvert fald.
Brændt sukker, karamel, og ikke så markant at den dufter knækket.
Smag/finish
Brændt sukker igen, og lige de rette mængder, let sprittet, og med lidt syrligt i eftersmagen.
Den smager meget godt den her, men den giver mig ikke den kæmpestore smagspallette.
86
I mangel af bedre
Hazelburn
16år
En gang til...
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
3 ud af mine 4 whiskies er blevet gættet. Jeg må se, om jeg kan gøre det lidt sværere for jer til næste år
Mvh Lars
Cigarkassetræ, havregryn, syntetiske bolcher, chewy, ristet franskbrød, chokolade, minder mig lidt om 17/12, lidt spids i Finnish, Linkwood, 50% 17y 87p
> Lading <
N. Abrikos, engelske vingummi, svag mint, masser af vanilje, har lidt en umami duft, lagret og lækker som bare dufter af mere, alkoholen bidder ikke rigtig fra sig på duften, kunne godt sidde længe og bare dufte til glasset
S. Sød og lidt salt, pære, meget olieret i munden, vanilje og peber fra fadet, dufter meget sødere end smagen, kunne måske være en Cragganmore eller BenRiach men gætter på Clynelish.
25+år
49%
89/100
Dennis Lund
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Duft: Småfed og olieret whisky. Småkager og mandler, moden pære og appelsin. Vingummi og kardemomme. Vanilje og marengs. Bourbonfad. Smuk og ren i sit udtryk med kanelsukker, fudge, macademianød og papaja. Bark og valnød får jeg også.
Smag: Mildere og knapt så nuanceret. Blidt men tydeligt fad med træ, vanilje og blomster. Dåsepærer med metallisk klang. Friske roser og rosenolie.
Hmm, Duft og smag er forskellige. På næsen tænker jeg Glen Grant eller Caperdonich. 92 point.
I smagen er jeg forbi andre destillerier som Inchgower og Glen Mhor. 87 point
Jeg byder på:
Caperdonich, 30 år, 51%
89/100
Mvh Lars
Starter med krydderier på næsen, lidt vådt pap, stilken fra mælkebøtter og lidt vådt træ.
Fuldfed men elegant. Bliver pludselig meget i tvivl om det er skotsk whisky. Mælke-blød, fløde, pinjekerner samt en smule sukker og godt med krydderier.
Den smager faktisk lidt af sødt majs vand.
Kunne det være noget canadisk eller amerikansk? Eller japansk? Ved ikke hvad det er men den bliver bedre og bedre. Det eneste skotske som jeg kan komme på er Ben Nevis..
Destilleri: Canadisk???
Alder: 18
Alc: 50%
Point: 89
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Næse
Dejlig sødme, det dufter lidt af ungernes fredagsslik. blande søde frugtnoter, mest de lyse.
Smag/finish
En anelse mere syrlig en duften, sladig rent slik. Mums
Den er eddermame lækker den her.
Fredagsslik for voksne
Gæt
25år
et eller andet speyside/highland tror jeg
Strathisla måske
52%
89 point
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
N. Peat, træ, lak, kirsebær, lakrids, jernbanesveller, mint, hengemt, lidt jod, sød hyben, mørke frugter, hold da op den dufter faktisk.
S. Tørv og bål, sød lakrids, pære, bag tørve ligger der masser af vingummi sødme, salt, måske noget portvin, tror den har en ret høj alkoholprocent smager også ret godt, jeg går planken ud og siger Port Ellen.
24år
61%
92/100
Dennis Lund
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Duft: Umami - sojasovs og bouillonterning. Røget fisk, tørv, hav. Salt. Barbecuekrydderier. Metallisk som i svejserøg. Egentlig ret god.
Smag: Sojasovs og doven cola. Fiskerøgeri. Salt og barbecuekrydderi. Mere røg end tørv og for mig er det fastlandsrøg. Under røgen og umamien synes der at være et mildt og rent destillat.
Jeg mener, jeg tidligere har fået whisky fra Benriach og Glenglassaugh, der kunne minde om denne. Den minder mig også om en Glenturret fra portvinsfad, jeg havde engang. En ukompliceret dram, der smager godt. Jeg vil tro, det er sherryfad (PX?) med portvin som en outsider. Mit bud er:
Glenglassaugh, 14 år, 50%
87/100
Mvh Lars
Så er der dømt lakrids hostesafts whisky igen.
I modsætning til den andre finder jeg ingen gummi noter i den.
Træ og lakridsnoterne er en anelse mere dæmpede, og alkoholstyrken er lidt højere syntes jeg.
Den er mere ren i sit udtryk eller hvordan skal forklare det.
Mere delikat end de andre, men alt er jo relativt. Jeg finder også lidt frugt som ikke er de klassike tørrede frugter
Destilleri, er lidt blank her, men den smager som noget dra et destilleri der laver en lettere sprit.
Jeg gætter på Glenlossie
Alder 23yo
ABV 55%
Rating 89/100
Noget røg rammer næsen, men virker til at være godt integreret med fadet. Svovl røg samt sukker sødme fra fadet. Oh yes, sherryfad og røg er bare en fortrindelig kombi. Kan smage asken der blander sig med kandis og cigar kasse.
Kan dog ikke lige smage om det er kystrøg eller indlands? Synes vintidligere har fået noget røget whisky hvor der er saltlakrids til sidst. Er det en Laphroaig eller Ballechin?
Destilleri: Ballechin
Alder: 20
Alc: 46%
Point: 89
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Næse
Puddersukkker, fed karamel agtig sødme. Den har noget træsmag af den slags der kommer efter lang tid. Fadet har været så tilpas aktivt at træsmagen er der, uden at være overdøvende.
Smag/finish
Mild sødme, lidt mørk sukker uden at være brændt. Derudover er der også en anelse røg. Efter et stykke tid kommer der en smule brændt sukker også.
Jeg finder også lidt lakrids i eftersmagen.
Efter et stykke tid, så kommer der også lidt lakrids
Den er svær den her.
Mit gæt må være noget i stil med
Tallisker 25år
OB
54%
88 point
Knutte, du kan godt se hvorfor jeg “troede” du havde byttet noget rundt ift. d. 15/12
Dennis gætter port fad, det tror jeg ikke at jeg ville have fundet blindt.
Nå men dagens dram er:
Loch Lomond, 19y fra port
Havde den med hjem fra Limburg tidligere på året, tror også Dennis og Steffen smagte den dernede?
> Lading <
Røg, peatet cykeldæk, ung men har potientiale, perfumeret, fusel, lidt sødme der ligger bagved, mangler en håndfuld år på fad, måske ikke så røget som først antaget men den er ikke bagt færdig i min bog, lidt vand og lidt tid så er der lige før at den blive behagelig
85p
22 A
Øl, lidt mærkelig første note for nu kommer der sødmen på den lækre måde der siger den har noget alder, på den fede Old School måde, lav % og saftevand stil der bare er for lækkert, der er noget i duften der minder mig 70’er whisky, det første der lige popper op er sådan en 25 års GM GlenGrant på 43% (har ikke smagt endnu, men blot næse) f…. den dufter godt! Smag skuffer lidt men også pænt svært ikke at gøre med den næse, Finnish lidt udtørende, helt perfekt dram hvis man skulle præsentere whisky for ikke whisky drikkere, 91p, lækker dram!
Hvis der så skulle være en sammenhæng skulle dette også være gammel Bunna, tror jeg bare ikke, bliver på GM banen og ender med:
Skud på
Strathisla 1973 ca 30y
GM 43%
> Lading <