- Thank you received: 4
Julekalender 2025
22a Dec.
N. Old bottle effekt, gamle træ møbler, lav alkoholprocent, dufter af en gammel aftapning, måske en blend, dufter rigtig godt af old style whisky, kirsebær, brun sukker, dufter af slikbutik, på næsen er den ret god.
S. Lidt vandet, lav alkoholprocent, sød, lidt blomster fløjl, karamel, meget blød og rund, let drikkelig, og så var den væk, svær med sådan en flaske der må have stået i mange år inden den blev åbnet, et skud fra hoften bliver Glen Mhor som nok helt sikkert er forkert.
10år
43%
89/100
Noget ganske andet.
22 dec.
N. Maling, ny slået græs, er der en lille smule tørv i den?, grønne æbler, byg og new make, der er også noget sukker sødme over den, dufter meget ung.
S. Sød smag, efterfulgt af noget brød og våd hund, tror også den er nedvandet, dog lidt mere skarp, ander ikke hvad det kan være, udover at det ikke er noget for mig,
Hvis de to skal have noget til fælles kunne det være destilleriet, men de virker utrolig langt fra hinanden, gættet på denne kunne være et nyere destilleri måske Clydeside.
5år
46%
80/100
Dennis Lund
Please Log på or Create an account to join the conversation.
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
- Thank you received: 8
22. december
Dagens kalender består af to dramme.
22: Duft: Mæsk og vådt pap. Gummisvovl. Bålrøg. Våd græstørv. Citrongræs og eukalyptus. Salt og fiskekasser. Let parfumeret. Med tid ren og fin tørv. Hindbær, kirsebær og rare peberkrydderier.
S: Gummi og svovl. Tørv og perlesten. Mineralsk. Citrus med citron og endda grape. Olieret. Træ, voks og mentol. Lang eftersmag af balancerede fenoler.
22A: Duft: Citronvand, alteabolcher og pebermynte. Citrongræs, lime og strejf af tørv. Nellike og trækrydderi. Parfumeret. Nøddetræ, voks og honning samt noget OBE.
Smag: Citronvand igen, mild og rar. Træ og parfume. Grappa-æble. Salmiak. Voks og honning og meget mild tørv.
Disse dobbeltdramme sætter altid de små grå i gang. Er whiskyerne fra to forskellige destillerier, der intet har med hinande at gøre? Er det samme destillat i to udgaver? Er det samme whisky fra to forskellige epoker? Er den ene en blend, hvori den anden indgår? Osv osv osv... Alle disse tanker tænker jeg også her, og jeg er godt og grundigt forvirret. Kunne det være to Caol Ilas? Er det Brora og Clynelish? Er 22A en gammel VAT 69, der har stået i 30 år på flaske?
22 er mere tørvet end 22A. 22A har OBE, men er ikke nødvendigvis ældgammel i alder. Jeg har ingen sikre bud her, og jeg vil åbenbart gerne finde en connection mellem de to dramme, og jeg får da også nogle citrongræs og voksede noter i begge... Hmmm..... Er på usikker grund:
22: Brora, 17 år, 43%, 88/100
22A: Clynelish, 17 år, 40%, 86/100
Mvh Lars
Dufter lidt surt,newmake agtig.
Sådan lidt ligesom de Isle of Jura og Fettercairn der har været forbi Richard Paterson.
Dette sure ligger også lidt i baggrunden af noget der ellers måske kunne have været en OK whisky.
Der er også en del træ. Ikke lige min favorit og jeg skynder mig videre til 22A
Destilleri : Fettercairn
ABV 58%
Alder 16yo
Rating 78/100
22A
En anelse surhed, ellers også er jeg bare stadig påvirket af den forrige dram.
Jeg finder også kommen.
Sjovt.
Men ellers en ganske behagelig duft, ret klassisk whisky, kunne godt være noget fra flere fade.
Smagen er ret mild, lav ABV, jeg tænker måske en ældre aftapning a la 80er blend, jeg syntes der er en anelse grain noter
Blend
43%
NAS, men sikkert 10-12
Rating 83/100
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Synes der er et lille strejf af røg i 22, så jeg starter med 22a.
22a. Engelsk vingummi, røde bær.. meget frugtig på næsen. Dejligt
Støvet, måske en smule old School whisky. Lav i alkohol.
Dufter uvirkeligt skøn, der det her old style som bare dufter godt.
Smager godt, men kan ikke helt følge med duften.
Kunne det være noget fra flora & fauna serien? Eller måske en ældre Gordon & MacPhail destilleri aftapning?
Destilleri: Pittyvaig
Alder: 12yo
Alc: 43%
Point: 85 (næse 90)
22
Det er vist godt jeg ventede med denne.. nu kan jeg fornemme røgen ganske tydeligt.
Masser af vanilje og sukker.. tænker det er et godt brugt fad. Og jo, så er der noget røg, men kommer forsigtigt og passer perfekt ind.
Destilleri: Ardbeg
Alder: 14
Alc: 43z
Point: 83
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
22 Ardmore 15år, Creetown Distillers (Whiskybroker) Sherry butt med Dailuaine barrel finish 53%
22A Highland Park 16år 2006 aftapning, 43%
Beklager det tog så lang tid, ungen vil sku ikke sove.....
Den bedste dram er den næste dram!
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Duft: Lakeret træ, lim og citrus. Parfume og voks. Majssødme. Jeg tror, at dette er bourbon.. Her er også smørblomster og fennikel.
Smag: Fuldstændig som duften. Majs, parfume og krydret træ. Vaniljen og fadet hænger længe ved i finishen.
Jeg byder på:
Heaven Hill, 8 år, 47%
84/100
Mvh Lars
Lidt lukket, tandlæge noter plejer enten at pege på alder eller bourbon, vanilie, the, syltede agurker, labre larver, virker på ingen måde bekendt, ret forvirret her, synes ellers jeg plejer at have en ret god fornemmelse om grain, bourbon/usa, eller øvrig stil men er noget rundtosset her, næsen peger i retning af usa land, mens smag ikke gør, jeg tror det er noget jeg ikke har smagt før.
snød/tjekkede lige at det var Dennis der var bagmand på dagens dram og eftersom jeg er på helt bar bund så ender skuddet nok med noget jammeson 19y 50% 89p smager af mere
> Lading <
God og klassisk duft. Lidt vanille, lidt træ, en smule malt. Ikke noget dominerende. Lidt mint, lidt kakao, det eneste der er fremtrædende er god whisky
Destilleri: Dailuaine
ABV 53%
Alder 20yo
Rating 88/100
Lækker mild vanille, en smule citrus, virkelig skøn duft.
Maritimt smagen, juicy, creme brulee.. damn den er lækker.
Det kunne også være noget irsk? Glen Elgin, Old Pultney eller Glenrothes måske? Synes de alle har denne juicy stil.. Scapa?? Hold nu op jeg er langt omkring, men nu er glasset tomt..
Destilleri: Glenmorangie
Alder: 20yo
Alc: 52%
Point: 90
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Næse
Første indtryk, slik, så lidt "fresh" mint, lidt cremet sødme, a la flødekaramel.
Smag/finish
Igen er der lidt mint over smagen, som fortsætter over i finish.
Hvis ikke det er bourbon det her, så er det i hvert fald et aktivt bourbon fad.
Og er det bourbon, så tror jeg mest det en wheated bourbon.
Men mit bedste gæt er
Four Roses
Single Barrel
50%
87 point
Dagens dram er en:
Glen Grant
28 år
49.2%
www.whiskybase.com/whiskies/whisky/24296...grant-1995-smws-9286
Dennis Lund
Attachments:
I øvrigt, årsagen til at der var to whiskyer i går var at jeg var bekymret for at HP'en blev flad inden i fik den.
Det var tydeligvis ikke tilfældet.
HP’en var skam ikke flad synes jeg..
Igen en super fed kalender.
Jeg skal nok prøve at holde øje i morgen hvornår det sidste bud kommer ind, så i kan få svaret så hurtig som muligt.
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Mørk dram, asiatisk mad, soya, weird, virkelig Strange, sherry med et skørt tvist, indkogt kål, sherry knækket ikke svovl bare meget påtrængende, hjælper med lidt vand, 86,5p 53% 14y Glenallachie
> Lading <
N. Stærk vin påvirkning af whiskyen, total knækket ved de første par gange med næsen i glasset, bliver noget mindre efter nogle minutter, svesker og rosiner, æble, appelsin, træ, mint, dufter bedre og bedre.
S. Smager bare af mere end det der er i glasset, brændt karamel, kirsebær, figner, svesker, er bange for at sige sherry, kunne også være portvin, smager ihvertfald skide godt, vil ikke gætte på den Hazelburn igen selvom den ligner lidt på farve, duft og smag, derfor bliver det, det lidt mere klassiske gæt Glenfarclas
20år
53%
91/100
Glædelig jul og godt nytår
Og tak for endnu en fantastisk julekalender
Dennis Lund
Næse
Så er der dømt mørke frugter og, meget passende, julekage! Der er puddersukker noter a la old style sherry, sød men ikke kvalm sød.
Vi er ovre i noget Glenfarclas, måske "Family Cask" agtig sherry. Dvs. fuld lagret sherry uden mega knæk.
Der er en anelse mint at finde efter et stykke tid.
Smag/finish
Full on sherry cask, med noter af brændt sukker som bliver hængende i eftersmagen.
Den er tør, krydret og lækker. Finishen indeholder også en omgang "Fresh mint"
Absolut en lækker whisky
De mintede noter gør at jeg tvivler lidt på det rene sherryfad, men jeg må hellere blive, så
Gæt
Glenfarclas
Sherry (OB)
21år
53%
87 point
Ps sjovt som vi er enige Dennis. Det er næsten lidt spooky
Glædelig jul, og tak for i år
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Duft: Træ, kakao, kaffe og nyhøvlede bjælker. Råddent æg og svovl. Chokoladekiks. Jeg er spændt på, om smagen er lige så svovlet. Kræver 20-30 minutter i glasset for bare at dampe en smule af.
Smag: Lidt mindre svovl. Resten er masser af træ fra sherryfadet, der må være 1st fill, samt mørk chokolade. Egen trækker virkelig til i mundhulen!
For mig er træet alt for dominerende og gør whiskyen ubalanceret. Smagen er dog bedre end duften. Jeg har engang fået Glenfarclas fra 1950'erne, hvor træet var lige så bittert og dominerende. Der må skulle en del år på tønden til at skabe sådan en profil. Hm... Jeg byder på:
Macduff, 33 år, 50%
75/100
Tak for i år og glædelig jul!
Mvh Lars
En kraftig sherry sag, meget mørk.
Kanel, cedertræ, en anelse gummi, godt olieret.
Næsen har noget som jeg jeg vil beskrive som sød træsirup, men jeg syntes ikke whiskyen er specielt sød.
Forholdsvis kompleks, f. eks finder jeg også lidt mint, lakrids, kokos. Destilleriet er svært at gætte, det kan være så meget, men jeg skal jo gætte på et eller andet
Destilleri: Hazelburn
Alder 16yo
ABV 50.8%
Rating 89/100
Tak for i år og god jul
Dagens og hermed årets sidste kalenderwhisky er en GlenDronach 1989-2009 på 52,4%
www.whiskybase.com/whiskies/whisky/14669
Da jeg åbnede den for nogle få måneder siden smagte den aldeles fremragende.
Så gik der noget tid og den blev tappet i sampleflasker til jer.
Smagte på den igen i går og synes den er blevet ret svovlet. Æv..
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk